Fredagen den 29 mars 2024 - klockan 06:23

Höstens skolstart

marlene månsson 2018-09-25

September 2018 – Skoljogg, val, teknik och skogslektioner.

Under september månad har vi i vanlig ordning genomfört ”Skoljoggen”. Det började med en välbehövd uppvärming, trots att solen var med oss så fanns det lite kyla i luften. Med peppande hög musik och vätskepaus sprang eleverna tillsammans 123 km! BRA KÄMPAT!

Vi har också haft val i skolan. Alla elever fick personliga röstkort, gå till vallokalen, och rösta på en av fem fisk/kött/vegetariska maträtter, som senare serverades under en s.k. ”önskevecka”.

Valvakan hade vi alla tillsammans där vi på storbildsdiagram kunde följa det spännande resultatet.

Klass 1-3 har fått prova på konstruktioner på tekniken. Det som först var en ”skiss”, som blev en ”ritning” som till sist blev ett riktigt modellbygge. Bygget gjordes av ärtor och tandpetare. Det resulterade i en mängd olika sorters små byggnader.

Förra fredagen flyttade klassrummet ut i skolskogen. Det bjöds på både SO och NO i samtal och studerande av myror. Det finns mycket att utforska runt ikring en myra, både hur myrsamhället är uppbyggt, hur de ser ut, hur de lever, samt vad de gör och lever av.

PÅSKLOV