Tisdagen den 23 april 2024 - klockan 10:46

Det här händer på Vargen just nu...

Karin Larsson 2015-11-13

Skogspromender

Varje vecka går vargarna ut i skogen. Där sker massor av utforskande och upptäckande, På senaste skogsturen mötte barnen bland annat en ekorre och en spindel som de sjöng för. Sedan blev det skattjakt, där barnen samarbetade för att hitta skatten!
Skogsturerna handlar mycket om naturvetenskap och om att lära sig vara ute i naturen. Skogen är också en bra plats att lära sig vara tillsammans, och vargarna brukar passa på att leka regellekar där för att bla träna turtagning.

Skapande

I den skapande verksamheten övas finmotorik, men också hur man hanterar olika material, att använda olika begrepp och att vänta på sin tur. Skapandet utvecklar också barnens fantasi, och genom det också deras berättande och språk. De får en möjlighet att mötas över olika material, och därigenom tränar de också på att kommunicera och samspela med varandra.

Språk

Det mesta vi gör under dagen har på något sätt med språk att göra. Vi organiserar grupperna så att barnen får möjlighet att samspela och kommunicera med varandra, vi använder olika begrepp och leker lekar/gör övningar för att befästa dessa begrepp, vi gör ramsor, spelar spel och leker med språket. En återkommande aktivitet är sagostunden efter lunch, då barnen lyssnar på sagor eller berättelser. Ibland ur en bok, ibland som det vi kallar sagopåsar eller 3Dsagor, då det finns konkreta föremål som stöd till berättandet. Eftersom några barn vilar/sover på madrass denna stund, så förekommer såklart sagostunder andra tidpunkter också, så att alla får ta del av liknnade aktiviteter.

Lovdag
Lovdag