Fredagen den 29 mars 2024 - klockan 01:49

Information kring förskolans verksamhet

Karin Larsson 2012-03-19

Förskolans pedagogiska verksamhet

Vi arbetar enligt målen i förskolans läroplan Lpfö18. För att kunna utveckla verksamheten håller vi förskolan stängd för planeringsdag fyra gånger om året. Föräldrarna informeras om detta tre månader innan.

Under vårterminen kallar vi alla föräldrar till utvecklingssamtal kring deras barns tillvaro på förskolan. Under höstterminen har vi samtal med de föräldrar som känner behov av det.

Att ansöka om förskoleplats

För att söka en plats hos oss på Kövra förskola, så ska man skicka in en ansökningsblankett till oss. Den finns att hitta på hemsidan, eller så kontaktar ni oss på förskolan. Just nu har vi hårt tryck på förskoleplatser, och under 2021 finns inga lediga platser.

Om man vill säga upp sin plats, så har vi en uppsägningstid på tre månader. Uppsägningsblankett finns att skriva ut på hemsidan, eller så kontaktar ni förskolan.

Om kläder

Det underlättar för oss och för er som föräldrar om ni märker barnens kläder, skor etc.

Tänk också på att vi är utomhus mycket, så barnen behöver ombyten, varma kläder och extra handskar/vantar.

Ta för vana att gå in och kika på barnets hylla varje dag när ni hämtar. Där kan finnas information eller påsar med smutsiga kläder.

Barn som sover i vagn behöver säckar/vagnskläder/filt anpassade efter temperatur och årstid.

Vi informerar om vår verksamhet via:
Hemsidan www.kovraskola.se
En sluten facebookgrupp, enbart för förskolans föräldrar.
Vid hämtning och lämning, via lappar på dörrar och hyllor. Det är därför viktigt att varje dag kika in på barnets hylla.
Dokumentation på avdelningens väggar, där man kan se vad vi arbetar kring just nu.
I entren sätts varje vecka upp en sammanfattning av veckan som varit.

Sjukdomar

Just nu gäller särskilda restriktioner kring sjukdomar, på grund av pandemin. För att se vad som gäller besök 1177.se

Det krävs mer ork att vara bland barnen på förskolan än att vara hemma. Minst en feberfri dag hemma behöver barnet, men det handlar också om barnets allmäntillstånd. Hur barnet mår avgör om det orkar komma tillbaka till förskolan. Detta för barnets återhämtning, men också för att minska smittspridning mellan barnen.

Om barnet blir sjuka hos oss så får vi inte ge dem alvedon. Vid magsjuka ska barnen ha varit symtomfria i minst 48 timmar innan de kommer tillbaka till oss. Vid misstanke om vinterkräksjuka så gäller 72 timmar. Detta är dels för att de ska orka med vardagen på förskolan, men också för att minska smittspridning och återsmittning.
Vid magsjuka är smittorisken stor, så vi vill att syskon är hemma även om de är friska.

Ring och meddela om barnet blivit sjukt. Ring också och tala om när barnet är friskt och kommer tillbaka till oss.

Vi följer de rekommendationer som ges av 1177.se

Om tider

Barnens vistelsetid hos oss är föräldrarnas arbetstid + restid. Ledig förälder= ledigt barn. Den förälder som börjar senast på dagen lämnar, och den som slutar tidigast hämtar. Schema ska lämnas in minst två veckor innan det gamla schemat tar slut.

Barn till föräldralediga eller arbetssökande erbjuds verksamhet 15 timmar/vecka, tisdag-torsdag 8:15-13:15.

Ring och meddela oss om ni är sena att hämta, eller om barnen får ändrade vistelsetider.

Det är viktigt att ni talar om för någon personal när ni hämtar ert barn. Meddela också personalen om någon annan än ni själva ska  hämta barnen.

Om måltider
Förskolans barn äter sina måltider i den lilla matsalen i förskolans lokaler. För att få en lugnare måltidssituation så äter avdelningarna för sig. Mathanteringen och disk etc har vi en personal som tar hand om, så att pedagogerna kan lägga sitt fokus på barnen.
Maten tillagas i skolans kök, av skolans kock.

PÅSKLOV