Torsdagen den 28 mars 2024 - klockan 14:39
Förstasidan
Artiklar

   

Matematik och naturvetenskap på Vargen


Karin Larsson 2015-10-16

NATURVETENSKAP på förskolan... Vargarna har undersökt vad som FLYTER och vad som SJUNKER.
NATURVETENSKAP på förskolan... Vargarna har undersökt vad som FLYTER och vad som SJUNKER.

Först fick barnen gissa vad som flyter och vad som sjunker i vatten, genom att placera saker på det gröna ”flyter-papperet” eller på det röda ”sjunker-papperet”. Det följde lite diskussioner på de val alla gjorde.
Först fick barnen gissa vad som flyter och vad som sjunker i vatten, genom att placera saker på det gröna ”flyter-papperet” eller på det röda ”sjunker-papperet”. Det följde lite diskussioner på de val alla gjorde.

Sedan undersökte vi hur det verkligen förhöll sig genom att prova att lägga sakerna i vattnet i vårt nya akvarium.<span class=\
Sedan undersökte vi hur det verkligen förhöll sig genom att prova att lägga sakerna i vattnet i vårt nya akvarium....



<span class=\
Ibland hade vi rätt; träpinnen, badankan, hjärtpaljetten, ballongen med flera flöt på vattnet och guldstenen, guldringen och saxen sjönk. Men vi hade också några felgissningar; piprensaren, och dinosaurien sjönk, medan kotten, knappen och legogubben flöt.

I efterdiskussionerna som följde om varför det blev som det blev användes ord som ytspänning, vågor, tryck … och diskmedel!



 

 


 

 

 


Matematik...

...kan till exempel vara att kunna se likheter och olikheter, att kunna sortera och bilda par.

I Vargens tvättmaskins-burk låg alla sockarna huller om buller. <br /> Tillsammans fick barnen SORTERA dom två och två, så att det blev par igen. Vi J&Auml;MF&Ouml;RDE färgerna och mönstren för att hitta vilka som skulle höra ihop.
I Vargens tvättmaskins-burk låg alla sockarna huller om buller.
Tillsammans fick barnen SORTERA dom två och två, så att det blev par igen. Vi JÄMFÖRDE färgerna och mönstren för att hitta vilka som skulle höra ihop.


Matematik är också att lära sig namnen på olika geometriska former, och att kunna känna igen dem i sin omgivning. <br />När barnen var ute och lekte fann de några FORMER som de kände igen. <br /> Fönstren på lekstugan har formerna av en KVADRAT och en CIRKEL berättade de, och dörren  var en REKTANGEL.
Matematik är också att lära sig namnen på olika geometriska former, och att kunna känna igen dem i sin omgivning. 
När barnen var ute och lekte fann de några FORMER som de kände igen.
Fönstren på lekstugan har formerna av en KVADRAT och en CIRKEL berättade de, och dörren  var en REKTANGEL.



Att spela spel är också en matematisk aktivitet, där barnen övar på räkneramsan, att kunna se antal, att lära sig och följa regler och inte minst att öva turtagning!
Att spela spel är också en matematisk aktivitet, där barnen övar på räkneramsan, att kunna se antal, att lära sig och följa regler och inte minst att öva turtagning!


Tipsa en vn Skriv ut



Sök Sökhjälp
Publicerade
Arkiv

Tipsa redaktionen
Skicka insändare

Kalender

Fredag 29/3
PÅSKLOV
Onsdag 17/4
Nationella prov engelska åk 6
Fredag 19/4
Nationella prov engelska åk 6
Onsdag 24/4
Nationella prov matte åk 6
Torsdag 25/4
Bibliotek

Bergs kommun

Skolverket



















Kövra Byskola
Ansvarig utgivare:   Anna-Maria Kia Westin
Webmaster:   Sonja Wredendal
Redaktion:   Renée, Karin, Anna-Maria Kia, Sonja