Onsdagen den 24 april 2024 - klockan 15:03

Utforskande på Björnen

Karin Larsson 2016-05-13

På Björnen har vi sedan februari skolat in fyra nya ett-åringar. Vi har lagt stort fokus på att de ska få en lugn start på sin förskoletid, och att de ska känna sig trygga hos oss. Ett steg i att få till det har varit att dela gruppen i mindre grupper, där barnen får möta varandra i olika aktiviteter med utgångspunkt i deras intressen.

12:orna ( barnen födda 2012) har gått på flera promenader till skogen, där de lekt, utforskat och fantiserat. Bland annat så blev några upphittade fjädrar upptakten till många funderingar och lekar. Äpplena lämnades i skogen för att barnen skulle se om de var uppätna till nästa gång.  Kärnor från en annan fruktstund planterades för att se vad som händer.

Våra barn födda 2013 fascineras av fordon av olika slag. De har sorterat och lekt med våra matematikfordon. De har läst böcker om olika fordon, och sett på filmer om utryckningsfordon då de visade stort intresse för just brandbilar. På vår lärplatta har de arbetet med en app med olika fordon. I leken bygger de gärna båtar eller skotrar som de åker på tillsammans. De flesta resorna går så långt som till Svenstavik. Att kika på varuleveransen när den kommer är också spännande!

För våra yngsta björnar handlar dagarna om att utforska vår miljö, och lära känna de barn och vuxna som finns i den.