Lördagen den 20 april 2024 - klockan 02:30

« Föreg. Nästa »

Viktig information från skolsköterskan om vinterkräksjukan

Karin Larsson 2016-12-05

Information från skolsköterskan

Nu är tiden här då vinterkräksjukan börjar härja som värst. Den brukar hålla på som mest under vinterhalvåret men magsjuka brukar förekomma lite då och då under hela året.

Både elever och personal börjar bli sjuka och för att minska smittspridningen uppmanar vi alla att följa 1177  (se nedan) rekommendationer. Vi har också barn och personal med diabetes som ska vara extra försiktiga med att få infektioner och då framförallt magsjuka.

Tvådygnsregeln gäller naturligtvis även personalen.

Vinterkräksjuka

Så kallade calicivirus är en av de vanligaste orsakerna till magsjuka i Sverige. Calici är samlingsnamnet på en grupp virus som är mycket smittsamma. Sjukdomen kallas också vinterkräksjukan.

Calicivirus sprids oftast från människa till människa via smittad, kall mat. Smittan kan även spridas via direktkontakt eller via dryck, till exempel om någon som är smittad hanterar drycken. Om man kräks häftigt kan smittan spridas genom luften i form av små droppar. Smittade personer kan sprida smitta upp till två dygn och ibland längre efter att de tillfrisknat.

För att förebygga smitta är det viktigt med god hygien, framför allt att tvätta händerna ofta och noga när man varit på toaletten.

Symtom

Symtomen kommer plötsligt. Det är vanligt med kräkningar, diarré och feber. Huvudvärk och muskelsmärtor är mindre vanligt. Barn får oftare kräkningar medan det är mer vanligt att vuxna får diarré.

Inkubationstid

Det tar mellan ett till två dygn från det att man har smittats tills man blir sjuk.

Behandling

Sjukdomen brukar gå över av sig själv inom några dygn.

Ska barnet stanna hemma?

Ja. Om barnet har barnomsorg kan det gå tillbaka dit när barnet äter som vanligt och inte har kräkts eller haft vattentunn diarré under minst två dygn. Barn som går i skolan ska stanna hemma i ett till två dygn efter att det har blivit friskt.

OBS Vi önskar att även barn som går i skolan stannar hemma två dygn

Lovdag
Lovdag