Friends

Renée Eklund 2009-08-27

Du har rätt att; inte bli mobbad, inte bli kränkt, inte bli särbehandlad i din skola.

Lagen är tydlig. Det är förbjudet att kränka någon på grund av var man kommer ifrån, vilken religion eller sexuell läggning man har, om man har ett handikapp eller för att man är tjej eller kille. Det är skolans uppdrag att se till att lagen följs. Trots det utsätts dagligen tusentals barn för mobbning i skolor runt om i Sverige.

Friends vision är att barn och ungdomar ska vara trygga. De stödjer skolor i deras uppdrag genom att utbilda vuxna, barn och föräldrar i hur man kan stoppa och motverka mobbning och andra kränkningar.

Om du själv blir utsatt är det viktigt att du pratar med någon, även om det kan kännas jobbigt.

~ Prata med dina föräldrar.

~ Prata med någon vuxen på din skola som du har förtroende för.

~ Kontakta Barn- och elevombudet, e-post; beo@skolverket.se

~ Ring BRIS jourtelefon på 0200-23 02 30 eller Brottsofferjouren på 0200-21 20 19.

Vad kan du som elev göra för att stoppa kränkningar och mobbning?
Ett sätt är att prata med dina klasskamrater om hur ni vill att det ska vara i er klass och hur ni ska göra för att komma dit. Gör saker som att sätta dig bredvid någon som är ensam eller säg ett "Hej!" till den som ser ensam ut. Kom ihåg, när många gör små saker blir det stor skillnad!

Mer tips och information hittar du på www.friends.se