Välkommen till Kövra enskilda förskola

Karin Larsson 2009-10-28

Kövra förskola består av två förskoleavdelningar, Björnen och Vargen. På Björnen finns i september 2021 13 stycken 1-3 åringar, och på Vargen 13 barn som är 3-5 år. Hos oss arbetar 5 pedagoger i barngrupperna, varav 3 är förskollärare och 2 barnskötare.

Förskolan finns i ett fristående hus, med en egen avgränsad gård, men förskolan har också tillgång till skolans stora gård samt närhet till både skog och sjö.
Förskolan byggdes ut 2014/2015 och nu är båda avdelningarna i samma hus. Avdelningarna har en gemensam entre, och delar ett stort gemensamt kapprum.

Måltiderna äter samtliga förskolans barn i förskolans nya matsal. För att få en lugnare måltidssituation så äter avdelningarna var för sig. Mathanteringen sköts av en särskild personal, så att pedagogerna kan lägga sitt fokus på barnen. Maten tillagas av skolans kock, och transporteras endast det korta avståndet från skolhuset.

Vi arbetar hela tiden med att förbättra vår kvalitet, och har de senaste åren lagt stort fokus på att få en inspirerande och tillåtande miljö, där barnen kan leka och lära tillsammans. Våra ledord  är TILLSAMMANS, GLÄDJE och UTFORSKANDE. Dessa ord ska genomsyra vårt arbete tillsammans med barnen, och att vara närvarande vuxna ser vi som en viktig del i detta.

Vi arbetar efter förskolans läroplan, Lpfö98, och vår egen arbetsplan.
Vår arbetsplan är uppdelad i 5 områden: Språk, matematik, hälsa, kultur och hållbar utveckling.