Studiebesök med stipendieutdelning på Wikners

Leif lämnar över stipendiet
Bild:Karin Jirdén
Leif lämnar över stipendiet

Diplom och pengar att använda till teknik på skolan.

Mattias berättar om träet

Klotet granskas ingående

Eleverna på Kövra skola fick den 17 januari en upplevelserik skoldag med fokus på deras specialområde ”Teknik”. De vandrade från skolan upp till Wikners i Persåsen där de togs emot av Leif Wikner. Han berättade för dem både om anläggningen, 50-årsjubileet och varför företaget hamnade i Persåsen. Eleverna fick även höra historien om Snilleriket, det område i södra Storsjöbygden där det levt och verkat så många begåvade personer samt besöka bildspelsrummet där det finns en utställning om Snillena i Snilleriket och deras efterlämnade verksamheter och spår i Södra Storsjöbygden. Leif berättade vidare om sitt projekt ”Klokare Klot”. De fick också sitta i Time for Tellus-rummet och resa ut i rymden bland Leifs svävande och roterande träklot i ett norrskensäventyr skapat av Göran Strand och till Sten Anderssons ljudsättning med bl.a. energier från rymden.
Sedan var det dags för ett besök i Leifs verkstad där han demonstrerade vilken skicklig svarvare han är genom att snabbt tillverka pelaren till en ljusstake. Han lovade att den elev som var först på plats på Wikners efter midsommar skulle få den färdiga ljusstaken. Det var tydligen ett lockande bud, eftersom en elev frågade om han fick sova över på Wikners under midsommar...
Syftet med skolbesöket var att Leif skulle överlämna ”Leif Wikners pris”. I samband med sin 80-årsdag uppvaktades han av föreningen Snilleriket med en penninggåva, som skulle användas till grundplåt i ett pris i hans namn. Han har därför fördubblat summan och bestämt att stipendiet år 2019 skulle delas ut till Kövra skola. Pengarna kommer att användas till inköp av två legorobotar, som eleverna ska få använda för att lära sig att programmera.
Efter saft och kaka avslutades utflykten med ett besök i verkstaden bland alla spännande maskiner för möbeltillverkning.
(Text från ÖP 6/2)