Hajk 4-6

Renée Eklund 2022-06-08

30-31 maj åkte klass 4-6 med lärare till Sunne för två dagars hajk.

Dag ett bjöd på ett strålande väder och inleddes med tältresning, vattenaktiviteter av olika slag samt matlagning.

Efter en lunch vid ruinen åkte vi med färja till Norderön och tog oss sedan vidare till vikingagården Östergård. Vi fick där träffa två helt autentiska vikingar, Saga och Bodvar, som bjöd in oss i sitt långhus där vi så småningom åt en härlig middag, som eleverna tillsammans tillagade.

Vi fick även se och känna på olika smycken, kläder, vapen och redskap från vikingatiden. Bodvar visade också flera olika lekar och spel som man ägnade sig åt under vikingatiden och alla som ville fick ett eget vikinganamn.

När vi så småningom kom tillbaka till tältlägret blev det mys vid lägerelden. Vi hade ett quiz och sjöng sedan sånger medan elden brann ner.

Natten i lägret blev lugn men vid 3-tiden öppnade guden Tors mor, Fjorgyn, himmelens portar och lät regnet trumma ner över tältdukarna... Som tur var höll tälten tätt och alla vaknade torra, men lite frusna.

Dag två innehöll frukost, ihoppackning av tält, tillagning av vikingasoppa och avslutningsvis en hajk-kamp som bestod av tre grenar: pilbågsskytte, kubb-stafett och en minnesövning. Alla bjöd upp till en rättvis, hård och mycket jämn kamp.

Vi vill säga tack till alla våra fantasiska elever för två härliga dagar.
Ni är BÄST <3