Elden inombords

Renée Eklund 2022-10-26

Torsdagen den 20 oktober fick åk 4-6 möjligheten att åka in till Östersund för att se det nyskrivna barnoperan "Elden inombords". Region Jämtland Härjedalen sponsrade transporten och vi fick lyxigt nog en helt egen buss som körde oss tur och retur till Svarta lådan på Folkets hus.

Föreställningen handlade om bränderna i Amazonas. De flesta bränderna är anlagda för att bereda mark för produktion av nötkött och soja efter att träden fällts. Under sommaren 2021 identifierades mer än 250 större bränder i Amazonas. Antalet stora bränder har mer än fördubblats sedan 2020.

Amazonas närmar sig en brytpunkt, där så lite regnskog finns kvar att den inte längre kan generera det regn den behöver för att överleva och i stället kollapsar till savann. Stora delar av regnskogen går då förlorad för alltid, och kvar blir bara öar av skog. En sådan kollaps skulle få ödesdigra effekter både för världens biologiska mångfald och för klimatet på hela jorden.

Så här berättar arrangören Estrad Norr om operans handling:
"Fernanda bor med sin pappa Alvaro, och deras kor, på en gård utanför Tefé, Brasilien. En dag upptäcker Fernanda att hon kan tala telepatiskt med en av korna, kvigan Taís! Samtidigt anländer den mystiska Kalida till gården och berättar för Alvaro att han på statlig order måste bränna skogen på sin mark för att ge plats åt sojaodling och köttindustri. Alvaro går motvilligt med på detta mot löfte om högre inkomst - Alvaro har inte råd att låta Fernanda gå i skolan, och ser nu sin chans att kunna ge sin dotter ett bättre liv. När Fernanda och Taís får höra om skogsbränning och köttproduktion blir de dock bestörta. De misstänker att Kalida inte har rent mjöl i påsen. Så när mörkret faller lämnar denna otippade duo gården för att ta reda på om Kalida verkligen är den hon påstår sig vara, och hur de ska kunna stoppa hennes planer. Det de finner på sitt äventyr blir inte vad de förväntade sig."

Tack Estrad Norr och region Jämtland Härjedalen för att vi fick ta del av detta!