Tisdagen den 16 april 2024 - klockan 16:29

« Föreg. Nästa »

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

VÄLKOMMEN TILL
KÖVRA BYSKOLAS OCH
ENSKILDA FÖRSKOLAS HEMSIDA

Renée Eklund 2009-11-10

Kövra Byskola bygger sin verksamhet på tre hörnstenar – hälsa, kultur och lärande. Detta genomsyrar skolans vardag och vår målsättning är att alla barn ska känna trygghet, lust att lära och få redskap med sig att leva ett gott liv. Alla barn ska, oavsett bakgrund, ges samma möjligheter till utveckling och ett framgångsrikt lärande. Vi vill i vår vardag ta vara på den unika utemiljön kring skolan och nyttja denna i undervisningen.

Kövra Byskola arbetar för att varje individ som på morgonen går in genom skoldörren, gör det med glädje och utan rädsla, i trygg förvissning om att:

• Här är jag omtyckt och accepterad

• Här vet jag vad jag får göra och vad jag inte får göra

• Här lyssnar de andra på mig

• Här möter jag tolerans och förståelse

• Här ser andra vad jag kan och säger det till mig

• Här får jag hjälp när jag behöver

• Här får jag prova nya idéer

• Här upplever jag att det jag tycker och känner är viktigt

• Här känner jag att jag duger

• Här känner jag att jag är någon

Dessa grundstenar ger eleven goda förutsättningar att inhämta kunskaper och utvecklas som människa.

(Utdrag ur Kövra Byskolas LAP)

Kövra Byskola startade sin verksamhet läsåret 09/10. Då hade förskoleverksamheten redan pågått sedan sommarens början. Förskolan har idag 24 barn inskrivna och grundskolan har 50 elever från Förskoleklass till åk 6. För att ta hand om alla dessa barn finns ett arbetslag som består av ca 20 personer. Dessa tar hand om allt från vaktmästarsysslor till matlagning och undervisning. För mer detaljerad information är det bara att klicka sig vidare i menyraden här till vänster.

Kövra Byskola är nystartad men skolverksamhet har bedrivits i byggnaden ända sedan 1930-talet. Läsåret 09/10 övergick skolan från att ha varit kommunal till att drivas i privat regi. Det är med spänning och tillförsikt vi som arbetar här ser fram emot att skapa en verksamhet av yttersta kvalité, och arbetar ständigt för att utveckla oss.