Fredagen den 29 mars 2024 - klockan 14:13

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Besök av Markus Berglund, journalist

Renée Eklund 2019-03-12

Tisdag 12 mars, Jämtlands nationaldag, fick vi fint besök på skolan. Det var journalisten Markus Berglund, fd elev på Kövra skola (på den tiden i kommunal regi) som hälsade på oss och han hade verkligen många intressanta och spännande saker att berätta om.

Markus är uppvuxen i Hovermo och en "äkta" jämtlänning :) Dagen till ära hölls föreläsningarna på jämtska, ett språk som Markus så klart behärskar till fullo.

För åk F-3 var föreläsninngens utgångspunkt "äventyr". Efter en kort presentation om sig själv och genomgång av de länder han bott och arbetat i fick eleverna önska äventyrsberättelser utifrån en lista Markus presenterade. Spännande historier gömde sig bakom titlar som "blod", "prärievarg", "fast i djungeln" och "stup"... Eleverna var helt fängslade och väldigt engagerade i Markus historier, vilka utspelade sig på olika platser runt om i världen.

Efter rasten var det 4-6:ornas tur att få höra Markus berätta och nu var utgångspunkten alla de yrken han provat på. Sedan 10 år tillbaka arbetar Markus som journalist men vägen fram till det har varit lång och fylld av många andra yrken:
- städare
- diskare
- servitör
- korvförsäljare
- skådespelare på Jamtli
- arbete med flyktingar i Östersund
- målare i Norge
- fåraherde på Island
- byggarbetare på Island
- arbete med flyktingar i Angola
- engelskalärare i Brasilien
- projektanställning i Canada
- summercamp i Ohio, USA
- sjöman i Kina
...

Även nu fick eleverna vara med och styra berättelserna med frågor och vi konstaterade att man genom att vara nyfiken, positiv och öppensinnad kan få uppleva saker som man inte ens kunnat föreställa sig!

Markus poängterar att ALLA erfarenheter är BRA erfarenheter. Att våga prova ett yrke (eller säga ja till ett äventyr...) hjälper en att avgöra om det är något som passar en själv eller inte. Antingen inser man att "det här var ju roligt", kanske roligare än man trott, eller så känner man att man kanske passar bättre någon annanstans. Även om man inte kan allt och även om man får arbetsuppgifter som man inte är jättebekväm eller jättenöjd med, är det viktigt att man ändå alltid försöker göra sitt bästa. Gör man bra ifrån sig får man goda rekommendationer vilkea kan leda vidare till nya spännande äventyr och möjligheter.

Tack så mycket Markus för att du tog dig tid att hälsa på oss och ge oss en liten inblick i den fantastiska, spännande och intressanta värld som vi faktiskt lever i.

PÅSKLOV