Fredagen den 29 mars 2024 - klockan 10:33

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Skolstart

Renée Eklund 2019-08-29

Torsdagen 22 augusti drog det nya läsåret igång. Efter gemensam morgonsamling med flagghissning och sång startade vi upp det nya temat.

I år kommer vi arbeta med hållbar utveckling, återvinning och varsamhet mot både vår miljö och varandra.
Temat heter "Te va radd om". Titeln är hämtad från en dikt av Elsa Wallen, en dikt som vi läste på jämska vid uppstarten.

Som vanligt blir eleverna under första dagen indelade i tvärgrupper som de under läsåret kommer arbeta återkommande i. Syftet är att skapa band och trygghet mellan eleverna i de olika åldrarna samt att eleverna får möjlighet att samarbeta med barn i olika åldrar.

I år hade skolan fått ett brev från Marit Moffelkvist. I brevet bad Marit oss om hjälp. Någon hade varit och hällt ut en massa skräp i skogen, JUST där mofflornas matsal låg! Skräpet var uppmärkt med namn och alla elever fick leta reda på "sitt" skräp. Efter det fick de i uppdrag att hitta andra elever som tillhörde samma "skräpgrupp". I slutändan fanns 7 grupper: Plast, glas, pappersförpackningar, papper och tidningar, metall, batterier och matavfall.

Senare under dagen var det dags för "moffeltillverkning". Alla elever har skapat sin egen moffla och även börjat ge mofflan en personlighet.

När alla mofflor var klara fick de flytta in i sin skog.

Kom gärna in på skolan och se utställningen i entréns glasskåp! Mofflorna är underbara <3

PÅSKLOV