Tisdagen den 23 april 2024 - klockan 13:25

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Författarbesök och bokläsning

Renée Eklund 2022-03-31

Fredag den 25 mars fick vi på skolan finbesök av författaren Daniel Edfeldt.

Daniel berättade om sig själv och sin hobby - att skriva böcker. Redan som 6-åring skrev han sin första bok, vilken han sparat och hade med sig för att visa. Som sexåring kunde Daniel inte skriva, så han berättade historien för sin mamma som skrev ner den, och så ritade Daniel själv bilderna. Han tipsade eleverna om att spara de texter och berättelser som de skriver, det är jätteroligt att ha kvar när man är vuxen!

Innan han blev författare skapade han tillsammans med en kompis dataspel baserade på dels Bamse, dels Mumintrollen.

Sedan berättade Daniel om vägen från idé till bok. Hur han bestämmer sig för en historia, hur han arbetar med bokmanuset och sen hela vägen fram till en tryckt bok.

Böckerna han skriver hör till genren fantasy och har insag av andar och väsen. Några elever hade läst några av böckerna men efter besöket var det flera som vill beställa hans böcker från biblioteket :)

Veckan efter Daniels besök var det dags för besök av vår skolbibliotekarie Britt-Inger, ett viktigt och värdefullt inslag under vårt skolår.

Att lära sig läsa och förstå det man läser är grunden till att fortsätta lära inom alla områden. Och läsningen behöver fortgå även efter att man lärt sig själva tekniken, framför allt för att bygga upp det ordförråd man som vuxen behöver för att klara sitt dagliga liv, hänga med i nyhetssändningar, förstå normal tidningstext och andra instruktioner som vi stöter på i vardagen.

Som förälder kan du stötta ditt barn till läsning genom att läsa för hen, läsa tillsammans med hen, läsa bredvid hen och uppmuntra till läsning på alla sätt.