Torsdagen den 28 mars 2024 - klockan 15:00

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Hajk F-3

Ia Svärd 2022-06-09

Dagen började med samling runt lägerelden. Därefter var det dags att ta en promenad ner mot sjön. På vägen hände magiska saker! Alla fick gå igenom en portal där vi helt plötsligt befann oss i vikingatiden. De som ville fick också ett halsband med ett eget vikinganamn. Nere vi sjön fick alla i uppdrag att hitta en sten som skulle passa att skriva några runor på. Det blev också tid att sitta ner och fika.

Sedan traskade vi tillbaka upp till skolan. Där delades barnen i grupper. På fyra olika stationer fick de sedan - Träna på att sätta ihop ett Trangiakök - Lära sig om hur man gör upp eld - Tälja med kniv - Träna på att knyta knopar. Lunchen lagade vi ute på Muurikkahäll. Pytt i panna stod på menyn (typisk vikingamat...)

Efter maten tog vi ett pass inomhus. Lämpligt för att torka regnblöta kläder. De fick nu skriva runor på sina stenar med egentuggade penslar!

Vid 14 avslutades dagen för f-klassen medan övriga lagade mellis ute på Trangiakök. Äntligen tittade så solen fram och vi kunde slå läger. Ettorna kamperade tillsammans i ett Atlastält medan 2-3 delades i smågrupper och fick sova i mindre tält. En liten stund med fri lek fanns det tid för innan det serverades pizza i matsalen. Som grädde på moset blev det också efterrätt!

Kl 22 skulle det vara tyst och lugnt i tälten. Så klart tog det en stund innan det blev lugnt! Precis som det ska vara på hajk! På torsdag morgon avslutades hajken med gemensam frukost och hopplock av lägerplatsen.

PÅSKLOV