Torsdagen den 18 april 2024 - klockan 11:31

Fältstudie i Svenstavik med
studiebesök på Storsjöcenter

Renée Eklund 2020-06-01

Måndag 1 juni åkte klass 4 till kommunens centralort Svenstavik, detta för att studera orten lite närmare samt besöka Storsjöordjurscenter.

Inför besöket hade vi studerat kartor över området och dessa kartor använde vi under promenaden genom Svenstavik. Eleverna markerade med kryss olika platser som vi passerade, vi pratade om karttecken och jämförde verkligheten med kartan. Vi samtalade också om kulturlandskapet och på vilka sätt vi människor gjort avtryck i detta område.

Efter en promenad på ca 40 minuter stannade vi sedan till på Storsjöodjurscenter. Där fick eleverna läsa om Storsjöodjuret, om människor som sett oförklarliga saker i vattnet, om upplevelser och försök att fånga odjuret på bild. Eleverna skapade även egna varianter av Storsjöodjuret som sedan projecerades i ett akvarium :) Efter några timmars utflykt var det dags att ta bussen tillbaka till skolan eller hem. Det blev en rolig, lärorik och annorlunda måndag!